zondag 13 oktober 2024

Een Romeinse dag, op zoek naar een Castellum.


 Andere jaren las ik over de Romeinse dag die bij de Romeinse tuin wordt gehouden
Het leek me niet echt leuk
Maar nu las ik dat er ook iemand rondloopt die informatie geeft over de groenten in de tuin
En dat lijkt me wel leuk

We waren er redelijk vroeg
En konden de gladiatoren gevechten bekijken


We liepen naar een kraampje
waar we een archeoloog troffen die een wandeling organiseerde naar het Castellum
Ik weet dat dit Castellum niet ver van ons huis is, alleen hebben we het nog nooit gezien

Terwijl we er naar toe liepen begon het te regenen
Het Castellum ligt in een natuurgebied, waar paarden en ossen grazen



We liepen met een leuk gemêleerd groepje
Onderweg stopte de regen en begon weer opnieuw
Dat ging zo een paar keer
Het was ook kouder dan ik had verwacht


Ik wist het vaag wel, maar nu een stuk duidelijker
Dat de "limes", de grens tussen het gebied van de Romeinen en de Bataven vlak bij ons huis ligt
Het was interessant het verhaal van de archeoloog te horen

De resten van het Castellum blijken onder de grond te liggen
Er is gekissebis tussen Rijkswaterstaat en de Archeologische vereniging 
Hoeveel er zichtbaar mag zijn, tot nu toe weinig
De Rijn moet tijdens hoogwater uit kunnen lopen en dan overspoelt ook dit gebied


Terug liep ik naast een amateur archeologe
Ze vertelde nog veel meer

Bij de Romeinse tuin teruggekomen waren we net bezig met een rondleiding
Toen het begin te stortregenen
Iedereen dook onder een kraampje
Salem en ik waren zo verkleumd dat we besloten naar huis te gaan
Volgens jaar opnieuw, leuk

1 opmerking:

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015