zondag 12 september 2021

Thuis, wat gebeurde er zoal?

Ik hoopte dat ik na het blog van gisteren af kon sluiten wat Afghanistan betreft. Maar het blijft door mijn hoofd spoken. Misschien vragen jullie je af waarom ik me dit zo aantrek? Misschien is het goed het een beetje toe te lichten.

Ik heb het geluk gehad de Arabische wereld van binnen en van buiten te leren kennen. In 1981 ging ik met mijn broer naar Egypte, vliegtickets en de rest wilden we ter plekke regelen. We gingen om de oude faraonische cultuur te zien. Iets waar ik als klein kind al mee bezig was. Ik las veel over Egypte, Mesopotamië =Irak, de Inca's, etc. Maar toen we in Egypte kwamen viel ik als een blok voor de cultuur en de mensen. Wat hartverwarmend allemaal, de kleuren, de geluiden, de mensen, de kleren die ze droegen, dit alles en dan ook nog zwaar verliefd worden op de man met wie ik een paar jaar later zou trouwen. Daarmee kreeg ik een Arabische, Egyptische, Islamitische schoonfamilie. Vakanties brachten we bij hen door. Het was hartverwarmend, super gezellig, vrolijk, blij, heel, heel gastvrij. Ik keek mijn ogen uit, leerde steeds meer over de mensen en over de cultuur. En mijn hart werd steeds meer gevuld met liefde voor deze fantastische mensen.

Dan komt 9-11, met die vreselijke beelden, die enorme misère en daarna, 20 jaar lang bouwde zich bij mij spanning op. Want ineens werd de wereld waar ik zoveel van houd tot "As van het Kwaad". En talkshow na talkshow komt de een na de andere niet moslim vertellen hoe het zit met de Islam. Er komt vergelding en er worden verhalen verteld over het opbouwen van Afghanistan. Wanneer dan na 20 jaar gezegd wordt dat we er NIET zaten om iets op te bouwen, ik geloof dat ik bijna uit elkaar barst van BOOSHEID. 

Ik heb mezelf er wel mee want ik slaap slecht en schilder en teken niets. Toch begint het wel een klein beetje lichter te worden. Ik stuurde 1 van mijn getekende kaarten naar een jarige vriendin, miste het ineens en dacht, ik maak er weer 1. Daarom begon ik er weer mee en Salem is er met 1 bezig. Ik begrijp weer hoe leuk het is. 

Er zijn meer leuke dingen

De MOESTUINBAK

Geen bakken vol aardbeien, wel lekker

En na alle mislukking met tomaten en ander spul

Deze als kleine plantjes gekochte sla en andijvie gaan GROEIEN!


En dit kreeg ik van een vriendin, een minituintje


Moet je toch eens kijken, wat lief


Ze boetseerde er figuurtjes in, een egeltje en onze poes Sarah
En een bankje van ijslolly stokjes

Ik ben er nog steeds een beetje stil van 

zaterdag 11 september 2021

The shortcomings of war reporting | Bette Dam | TEDxAmsterdam


Ik zette dit stukje eerder al op mijn blog
Ik vond  een manier om deze Ted Talk er nog bij te zetten, dat lukte eerder niet
Ik vind het belangrijk dat haar ideeën over een ander soort journalistiek gehoord worden
-----------------------------------

Het boek van Bette Dam is niet gemakkelijk geweest om te lezen. Omdenken, kennen jullie deze psychologische methode? Je bent geneigd te piekeren, wanneer je een gedachte op een andere manier kunt vormgeven dan kun je je wel eens heel anders gaan voelen.  Het verhaal van Bette Dam is tegengesteld aan wat ik altijd hoorde. Hoe kan dit? Zij gaat op zoek naar het Afghaanse verhaal. Werd haar in haar eerste bezoek aan Afghanistan door Nederlandse militairen gezegd dat ze nooit op eigen houtje iets mocht doen, want daarbuiten de HEL. Zij overwon haar angst, boekte een ticket naar Kabul en een hotel en ging op onderzoek uit. Zo schreef zij eerst een boek over de Hollandse missie, daarna een boek over President Karzai en nu gaat zij op stap omdat zij nieuwsgierig is naar Mullah Omar, de leider van de Taliban, de leider van een terroristische organisatie. Een man waar de Amerikanen naar op zoek zijn en een hoge prijs hebben uitgeloofd voor diegenen die kan vertellen waar hij is.  

Hoe pakt zij dit aan? Behalve dat ze praat met Amerikaanse en Europese militaire leiders, praat zij met Afghanen. Achterin het boek staan de namen van de mensen waar ze mee sprak, het zijn ettelijke bladzijden. Ze sprak met een rijk scala aan Afghanen en soms Pakistani. Van het buurjongetje van Omar toen hij kind was, tot de diverse hoogwaardigheidsbekleders rond Omar, de Pakistaanse geheime Dienst, de zoon van Osama bin Laden. Wat haar het meeste opviel was de toegankelijkheid, de openheid.  Mensen vonden het fijn om samen met haar de geschiedenis van Afghanistan uit te zoeken. 

Hoe moet ik het aan pakken om uit te leggen wat zij allemaal ontdekte?

 Het is namelijk zoveel! 

Ik ontdek ineens het volgende

Het boek is te lezen via Google Books

Jullie kunnen het dus zelf lezen en je eigen mening vormen

  • 1 zaak vind ik echter belangrijk, haar oproep om tot een ander soort journalistiek te komen. Niet alleen eenzijdige bronnen als Reuters, CNN etc. maar ook de andere kant aan het woord laten. Journalistiek die niet tegemoet komt aan, de veronderstelde wens van het publiek naar snel nieuws, "fastfood" en snelle antwoorden. Nee, onderzoek journalistiek waar tijd in gestoken wordt. 
  • Haar ervaring is dat zij en een aantal andere journalisten weliswaar in kwaliteitskranten konden publiceren. Maar de mainstream media gaven een vals beeld. 
  • Wanneer we nu gaan uitzoeken "hoe kon het dat alle activiteiten die wij in Afghanistan uitzetten zo gigantisch mislukten", dan moet het eenzijdige verhaal van de pers ook onder ogen gezien worden. 
                                                              books.google/ Bette Dam
                                    --------------------------------------------------------------

Ik ontdek nu ook dat haar andere boek via Google Books te lezen is

Expeditie Uruzgan: de weg van Hamid Karzai naar het paleis   klik op: books.google/

                                          
                                         
Mijn boekenproject 2021


  • Een Kamer voor Jezelf - Virginia Woolf 
  • Het Verre Geluk: het Huis Koeragin /het erfgoed van de Astrows - Constance Heaven
  • De Hindi Bindi Club - Monica Pradhan
  • De Olijvenoogst - Carol Drinkwater
  • Gertrude Stein - Walter Sorell
  • De autobiografie van Alice B Toklas - Gertrude Stein
  • de Kleine Bakkerij op het Strand - Jenny Colgan
  • Journal of a Book - John Steinbeck
  • De Smaak van Champagne - Sarah Kate Lynch
  • Liefdesdomein - Rosita Steenbeek
  • Bridget Jones - Helen Fielding
  • De 7 levens van Wubbo Ockels - Gean Ockels
  • Terug naar de Provence - Frédérique Hébrard
  • Dagboek uit Wuhu - Emily Prager
  • Op zoek naar de vijand die een vriend wilde zijn - Bette Dam

MIJN BIOGRAFIEPROJECT 2021
The World of Emily Dickinson - Polly
Emily Dickinson's gardening - Marta McDowell
Emily Dickinson - Cynthia Griffin Wolff 
De Bloei van het Leven - Simone de Beauvoir
De Druk der omstandigheden - Simone de Beauvoir
Een moeilijke liefde - Alfred de Musset en George Sand
Mijn Ontsnapping - Benoite Groult

vrijdag 10 september 2021

Vragen, steeds meer vragen en hoe ziet een huis van een warlord eruit?

Ik heb het boek van Bette Dam nu uit. Ik ga er nog een blog over schrijven. Al lezend kreeg ik een goede geschiedenisles mbt Afghanistan. Koning Mohammed Zahir Sjah, dit was de tijd toen de vrouwen in Kabul in minirokjes liepen. De staatsgreep van zijn neef, hij brengt de Afghaanse communistische partij aan de macht. Inval USSR. Moellah's over het hele land komen in opstand en de Jihad begint. De USA heeft een enorme hoeveelheid wapentuig het land ingebracht via Pakistan. Het waren de nadagen van de Koude Oorlog en de USA gunde de Russen hun eigen Vietnam. (Dit lees ik her en der op internet. Kan het echt zo simpel zijn, je vijand pesten, is dit een reden massaal wapentuig een land binnen te brengen?) Vanuit de Arabische wereld trekken jongeren naar Afghanistan om mee te vechten tegen de communisten, waaronder Osama bin Laden. Na de val van de Russen breekt de anarchie uit. Warlords, lees ik bevechten elkaar.

Op de een of andere manier schiet het woord krijgsheer/ warlord bij mij verkeerd. Wat een rotwoord, het klinkt oorlogszuchtig. Ik probeerde het voor mezelf begrijpelijk te maken door te bedenken "een gouverneur met een leger" . Ik las over een enorme rijkdom van de heren. Ik vroeg me af, wat betekent rijkdom in Afghanistan?

Stomtoevallig loop ik tegen een filmpje aan op You Tube. Ik vertelde al eens dat ik het leuk vind om wandelingen te maken mbv You Tube. Zo wandel ik nu regelmatig door Kandahar en Kabul. Wanneer je op You Tube begint krijgt je "home" en dan krijg je automatisch allerlei filmpjes voorgezet. 1 valt me op en mijn mond valt open.  Kijk maar eens......je kunt er niets van verstaan, maar wel je ogen de kost geven.

Bij de beschrijving staat dat de Taliban een rondleiding geeft door het huis van Abdul_Rashid_Dostum. Waarschijnlijk zit deze man nu in Oezbekistan als vluchteling. Later in het boek van Bette Dam lees ik dat deze man kind was van twee arme Oezbeekse ouders die zich in Afghanistan vestigden. Zij vertelt dat hij geldt als 1 van de wreedste warlords. Hij werd vriend van de USA en onderminister onder president Ghani. Op Wikipedia staat hij zo omschreven 

Dostum was een belangrijke legercommandant in de communistische regering tijdens de Sovjet-Afghaanse Oorlog, en was in 2001 de belangrijkste inheemse bondgenoot van de Amerikaanse special forces en de CIA tijdens de campagne om de Taliban-regering omver te werpen. Hij wordt beschouwd als één van de krachtigste en beruchtste krijgsheren sinds het begin van de Afghaanse oorlogen,[2] gekend voor het kiezen van de kant van winnaars tijdens verschillende oorlogen.

De rondleiding begint op 7.20 tot 25.00, daarna gepraat

Even op het beeld klikken dan kom je op de You Tube site en kun je het groter zien

Onderin kun je doorklikken wanneer je een beetje moe wordt van het gepraat 

En zo in je eigen tempo door het huis wandelen


Vraag: Hoe komt een kind van arme ouders aan een dergelijk huis? Corruptie, ik hoor het de hele tijd gezegd worden. De Taliban kon zo snel winnen omdat de Afghaanse regering corrupt was. Kous af, alles duidelijk. Maar dan zou ik willen dat er weer eens een Bette Dam achtige journalist die uit komt leggen HOE DAN? Hoe werkte die corruptie?

Internet vertelt meCorruptie is het verschijnsel waarbij iemand een ander omkoopt of zich laat omkopen om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Het belangrijkste voorbeeld van corruptie is het betalen of aannemen van steekpenningen. Met dit smeergeld wordt iemand in een bepaalde machtspositie omgekocht om voor degene die de steekpenningen betaalt bepaalde gunsten te verlenen.

Ik moet hier dus uit begrijpen dat de Afghaanse regering geld gaf in ruil voor diensten? Maar hoe kwamen ze aan het geld? Hoeveel geld kregen ze eigenlijk van de Amerikanen en bondgenoten? Ging dit geld alleen naar de regering of werden er ook warlords, zoals Dostum mee betaald? Is het wanneer de Amerikanen betalen 'hulp" en wanneer de Afghanen betalen corruptie? 

  • De BBC zocht eens uit hoeveel deze oorlog gekost heeft. The total cost, based on official data, to about $955bn between 2001 and 2020 - close to the lower $1tn estimate given by Mr Biden. $1tn = $1,000,000,000,000 dollar.  
  • The bulk of the money spent in Afghanistan has been on counter-insurgency operations, and on the needs of troops such as food, clothing, medical care, special pay and benefits.
  • Official data shows that since 2002, the US has also spent $131.3bn on reconstruction activities in Afghanistan. Nearly $36bn has been allocated for governance and development, while smaller amounts were also allocated for anti-drug efforts and for humanitarian aid.
  • More than half was spent on building up Afghan security forces, including the Afghan National Army and police force.

Begrijpen jullie de wereld? Afghanistan kan 1 van de rijkste landen van de wereld zijn. Zij bezitten $ 1 biljoen aan onbenutte minerale rijkdom, evenals essentiële middelen om de klimaatverandering te bestrijden. thred/1tn-worth-of-minerals-needed-to-address-climate-change/ 
  • Samen met Bolivia heeft Afghanistan mogelijk de grootste bekende reserves van lithium. Dit schaarse maar essentiële onderdeel van oplaadbare batterijen wordt al lang aangeprezen als cruciaal voor het koolstofarm maken van onze huizen en industrieën.

Moest het echt een "War on terror" zijn? Osama Bin Laden is dood in 2011. Was het toen nog niet genoeg? Hebben al onze militaire inspanningen en wreedheden niet nog veel meer terrorisme opgeleverd? Zijn wij echt zo slecht in staat te begrijpen dat er andere landen zijn met andere normen en waarden? Kunnen wij iets van die landen leren? Misschien eens luisteren? Wat hadden we met al dat geld niet ten goede kunnen doen?  

Ik hoor zonet CNN zeggen dat het 2,000,000,000,000 dollar is.

donderdag 9 september 2021

Een wandeling en nadenken over een opmerking.


Gisteren wandelde ik even naar de doktersport
Deze ligt in een aansluitende wijk
Op de terug weg nam ik een andere richting
Eerder was ik hier niet
Ik keek ervan op hoe leuk een van de straatjes is


Ik vind het altijd heerlijk om onder bomen te lopen


In het wijkkrantje lees ik dat onderstaand veld een bijzondere bestemming gaat krijgen
Ooit pachtte een boer het
Dat was leuk om te zien
Het koren kwam hoog
En later kwam de oogst
De pacht werd niet verlengd en het veld lag blank
Vogels en soms een konijntje was erop te zien

Even was er sprake van dat er een veld zonnepanelen op gelegd zou worden
De buurt kwam in opstand
Nu lees ik dat er een voedselbos op komt
Een educatief voedselbos
Ik ben benieuwd


Ik las een reactie die onder mijn vorige blog werd geplaatst

Zullen wij mensen in het algemeen er ooit van leren? Ik vrees van niet. Zo gaat het eeuw na eeuw steeds weer onder andere omstandigheden verder en is er altijd ellende op de wereld

Ik denk er nu al een poosje over na. In eerste instantie dacht ik, ja, dat is zo, de geschiedenis is een aaneenschakeling van ellende. Maar er is iets wat me blijft steken. Is dit het hele verhaal rond de geschiedenis? Er zijn toch gebeurtenissen geweest die de wereld doen kantelen? Denk aan de Franse revolutie die de basis legde voor alles waar wij in deze tijd zo trots op zijn. Denk aan de Code Napoleon die in grote delen van de wereld wordt toegepast en de godsdienst uit de wetten haalde. Denk aan de suffragettes die gevangenisstraf trotseerden en die vrouwen kiesrecht gaven. Er zijn toch altijd groepen geweest en enkelingen die het verschil maakten? Wetenschappers die medicijnen ontdekten, kunstenaars die ons leren op een andere manier naar dingen te kijken? 

De reactie is waarschijnlijk bedoeld op de opmerking van een andere lezeres die aanhaalde dat het haar aan Vietnam doet denken. Is het eigenlijk niet beter om je te verbazen hoe het kan dat het machtigste land van de wereld tweemaal dezelfde fout maakt?

                           En dan komen de dames naar voren die ik in mijn blog aanhaalden
  • Bette Dam, die ontdekt wat voor een eenzijdig verhaal ons de journalistiek bracht over de Taliban. Blijft zij een roepende in de woestijn? Of zal haar oproep om een ander soort journalistiek zich als een olievlek uitbreiden? Zij geeft lezingen. Momenteel geeft zij les aan jonge mensen van overal ter wereld op een universiteit in Parijs, dus wie weet?
  • En Lucy Worsley, die onvermoeid in haar programma's; op de tv, je kunt ze ook op You Tube bekijken,  ontrafeld wat de fabels zijn die mensen brouwden mbt gebeurtenissen in het verleden. En aan de hand van documentatie aantoont hoe het werkelijk zat. 
                                         Zij houden ons voor: Fabs/ fabels/ fake news. 

Het was natuurlijk niet onverwachts. Een jaar en een paar maanden wist men dat deze dag ging komen. Vraag is, waarom maakte men er welbewust een potje van?

En de volgende vraag is, vinden we normaal dat dit zomaar kan en gaan we over tot de orde van de dag? Of gaan we uitzoeken wat er werkelijk gebeurde? Willen wij de journalistiek die wij nu hebben?

maandag 6 september 2021

FABS.........fabeltjes en beeldvorming.


Wat hebben de Taliban met de Engelse schrijfster Jane Austen ( Pride and Prejudice) die rond 1800 leefde met elkaar te maken?

Toen Kabul ingenomen werd door de Taliban en wij de verschrikkelijke beelden van het vliegveld zagen, vroeg ik me af, wat is hier in godsnaam aan de hand?  Dan pas dringt tot me door dat Donald Trump februari 2020 een akkoord heeft gesloten met de Taliban. Was me dit nieuws helemaal ontgaan? Blijkbaar. 

Hoe kan het dat nadat dit anderhalf jaar terug is afgesproken nu ineens gezegd wordt dat alles zo onverwacht komt en er klaarblijkelijk niets geregeld is? Hoe kan dit? Ik besluit het uit te gaan zoeken en begin naar informatie te zoeken. In de stortvloed aan informatie valt me een bericht op van Bette Dam.  Zij valt me op omdat ze zegt: De Taliban wilde zich overgeven aan het door de Amerikanen gesteunde Afghaanse gezag. De Afghaanse president belde blij met Donald Rumsfeld.  Zijn reactie: Niets daarvan, een overgave accepteren wij niet. Wij sturen nog meer troepen. Echt? Lees hier het verhaal, vn.nl. Ik geloof mijn ogen niet. Ik besluit het boek te kopen.

Tegelijkertijd koop ik het boek wat Lucy Worsley over Jane Austen schreef. Vanaf bladzijde 1 trekt Lucy mij bij de les. Welke les? FABS.........fabeltjes en beeldvorming. 

Lucy Worsley is een jonge, Engelse historica. Ik ken haar in eerste instantie van de tv. Lucy heeft mooi, blond haar en van plezier en intelligentie stralende ogen. Ze draagt kleren die ik nooit iemand anders zie dragen, maar toch van deze tijd zijn. Een mix tussen de classy stijl van Jacky Kennedy en de heldere kleuren die de Engelse koningin draagt. Fel kobaltblauw, stralend geel, heftig roze. In haar programma's duikt zij ineens op als Marie Antoinette, compleet met torenhoog poeder kapsel of een naaistertje uit de tijd van de Amerikaanse revolutie. Het zijn mooie beelden, maar haar boodschap is altijd scherp, vlijmscherp. En dat is FABS. Geschiedenis bestaat uit overlevering, een deel is FABS/ Beeldvorming, maar wat gebeurde er echt? Dat interesseert haar. 

Lucy Worsley begint met te vertellen over de ouders van Jane. De vader van Jane is al jong wees. Gelukkig neemt een familielid hem onder z'n hoede en stuurt de jongen naar de Oxford universiteit. Met zijn zusje is het een heel ander verhaal. Eerst probeert ze haar hoofd boven water te houden door te werken als naaister. Maar in het Londen van die tijd is een naaister bijna synoniem aan een prostituee, dit vindt de familie maar niets. Nee, zeggen ze tegen haar, waarom ga je niet naar India, onze nieuwe kolonie? Er zijn daar zoveel jonge ongetrouwde mannen die dolgraag een vrouw willen. Dus gaat Phila met de stoomboot naar India. Het lukt haar inderdaad een echtgenoot te vinden. Maar....... ze wordt ook de minnares van de gouverneur. Ze brengt een dochtertje ter wereld. Wie is de vader? Wie zal het zeggen? De gouverneur besluit dat hij 10.000 pond op Eliza vast wil zetten, een enorm bedrag voor die tijd. Wanneer Phila na het overlijden van haar man terugkeert naar Engeland wonen zij en Eliza een poosje bij de Austens. Eliza en haar moeder hoeven zich geen financiële zorgen meer te maken. Heel anders zal het met Jane, haar moeder en haar zusje Cassandra aflopen.

De broers van Jane zal het ondertussen goed vergaan. Twee gaan naar de Marine, verwerven daar topposities, 1 studeert in Oxford en wordt dominee, 1 wordt advocaat en 1 wordt geadopteerd door een rijke familie. Hij zal alles van deze rijke mensen erven, twee enorme landgoederen met prachtige huizen. Van de dochters, wordt verwacht dat ze zullen trouwen en daarmee uit de verantwoordelijkheid van de familie zijn. Alleen......... Jane en Cassandra schieten niet op. Daarom hakken de vader en moeder de knoop door. Ze gaan met beide dochters verhuizen naar Bath. The place to be, concerten, balls, winkels, lukt het hier niet een goede echtgenoot te vinden dan lukt het nergens. Maar het noodlot slaat toe. De vader overlijdt en de vrouwen hebben geen geld genoeg om hun woning te blijven betalen. Dus verhuizen ze, en later nog een keer tot ze in een soort achterbuurt wonen. Dit wordt de broers te gortig. Een van hen die bij de Marine zit is net getrouwd, hij moet weer weg. Hij vraagt zijn moeder en zussen bij zijn pas getrouwde vrouw in te trekken. Wanneer Frank terugkomt moet er een andere oplossing komen. Gelukkig gaat een huurder op 1 van de landgoederen van de rijke broer weg. Edward vraagt hen daar te komen wonen. Eerst verbouwt hij het huis nog. Het is een mooie cottage, waar een weg langs loopt, met druk verkeer van koetsen. Hij laat het raam van de woonkamer dichtmetselen zodat men vanuit de koetsjes niet naar binnen zal kunnen gluren. In dit huis zal Jane de rest van haar leven blijven. Ze is er gelukkig.

Pointe van dit verhaal? 

Vrouwen hadden geen rechten

Terug naar het begin. Waarom waren wij eigenlijk 20 jaar in Afghanistan? Volgens de president van de USA  niet om een land op te bouwen. Waarom wel. Om de terroristen te verslaan? Nu blijkt de Taliban wilde zich overgeven en  Osama Bin Laden werd gedood. Waarom bleven ze er dan nog veel langer? Wat is nu eigenlijk de werkelijke reden? Behalve de FAB's, de fabels die ons verteld werden? 

Ik zie zoveel tranen vloeien bij het idee dat die arme vrouwen van Afghanistan aan hun lot worden gelaten. Het lijkt wel alsof we tegen ons zin het land worden uitgegooid. Maar we gaan vrijwillig, weet je nog? 

Het klinkt alsof zij terug naar de barbarij gaan 

En wij terug naar onze hoogstaande cultuur waar mannen en vrouwen gelijk zijn

Zij hebben een eeuwenoude cultuur, waar wij klaarblijkelijk niets van begrepen hebben. wiki/Pashtunwali. Ik hoop voor hen dat ze nu na al die jaren van oorlog de kans krijgen hun land op te bouwen. Ik lees in het boek van Bette dat er in de tijd voordat de Taliban als "schurkenstaat" werd afgeschilderd (onder Bill Clinton werd de Taliban erkend als regering), meisjes en jongens naar school gingen en dat er voor de oudere meisjes illegale scholen kwamen die na verloop van tijd gedoogd werden. Indertijd werd door de Taliban nagestreefd een gesegregeerde staat ala Saoedi Arabië te creëren, met mannen en vrouwen blokken binnen de maatschappij. Echt, het was me even ontgaan dat Saoedi Arabië dit heeft. Waarom wordt de een afgeschilderd als terroristisch en het andere land de grote vriend van de USA?

Horen vrouwenrechten bij onze cultuur? 100 jaar geleden, pas 100 jaar geleden komen er vrouwenrechten zoals wij die nu kennen. Ze werden verworven door de suffragettes. Deze kwamen in de gevangenis voor hun ideeën en acties. Ze vochten niet alleen tegen mannen die vast hielden aan hun rechten maar ook tegen vrouwen die anti waren. 

Nederlandse vrouwen kregen in 1917 passief kiesrecht en in 1919 actief kiesrecht. Vrouwenrechten is niet iets wat vanzelfsprekend bij onze cultuur hoort, onze cultuur is toch niet 100 jaar geleden ontstaan?  Er is hard voor gevochten en we moeten waaks blijven. Want lees dit eens: me-to-we/de-ontmande-man. Wat in dit artikel beschreven wordt zit bij ons in de Tweede Kamer, het Forum voor Democratie. Ze noemen het CultuurmarxismeCultuurmarxisme is een theorie die veronderstelt dat linkse marxistische ideeën en denkers verantwoordelijk zijn voor het ondermijnen en omverwerpen van de Westerse cultuur, o.a. het feminisme. Laten we dus eerst maar eens een paar honderd jaar wachten voor we zeggen dat het bij onze cultuur hoort. 

Bette stelt zich een aantal vragen en 1 behelst ons systeem van journalistiek:

Maar mijn jarenlange journalistieke betrokkenheid en aanwezigheid hebben mij ook gedwongen om vraagtekens te zetten bij de rol van de internationale media, met name de grote Amerikaanse en Europese nieuwsagentschappen, televisiestations en kranten. 

  • Want wat als ze in al die jaren een breder scala aan bronnen hadden gezocht voor hun oorlogsverslaggeving, en niet zo unilateraal vertrouwden op de generaals, diplomaten en andere woordvoerders en vertegenwoordigers van de War on Terror? 
  • Wat als ze de moeite hadden genomen om iets vaker met al die altijd bereidwillige Afghanen te praten en hadden laten zien dat het land zoveel meer was dan een broedplaats voor terroristen. 
  • Wat als ze de aanwijzingen hadden overwogen dat de Taliban zich in feite zeer snel hadden overgegeven, en de kansen hadden onderzocht op een binnenlandse Afghaanse politieke agenda in het licht van de internationale oorlog tegen het terrorisme die tot doel had de verslagen Taliban te omsingelen? 
  • Wat als de internationale media in die beginjaren niet automatisch elke aanval in Afghanistan aan de Taliban toeschrijven zonder zelfs Afghaanse bronnen naar de feitelijke omstandigheden te vragen?
Ik vraag me af zijn Fab's, fabeltjes hetzelfde als fake news? 
Is beeldvorming fake news?
Wie scheppen deze Fab's, deze fabels?
En waarom?

zaterdag 4 september 2021

Heimwee naar de zomer. Hoe was de zomer ook al weer?

Raar is dat, he, ieder jaar heb ik weer moeite met de overgang van de seizoenen

Ik mis dan het seizoen waarin we zijn en denk, weer een heel jaar wachten

Ik dacht, laat ik nog eens bij de foto's kijken, even herinneringen ophalen



Hoe was het eigenlijk met de MOESTUIN


Ik merk dat ik alleen foto's heb van de bosbessen

En die plant staat niet eens in de moestuinbak

Het werd helemaal niets

Geen tomaten

Wel aardbeien en die waren heerlijk

Ik heb er nu wat kleine gekochte sla en andijvie plantjes instaan 

DE TUIN


Ik merk dat ik veel minder foto's heb gemaakt dan andere jaren

Genoot ik dit jaar minder van de tuin?

Ik heb een beetje het gevoel van wel

Ik zag weinig vlinders en libellen

Pas nu in september zie ik er veel dansen in de zonneschijn

Komt het hierdoor?

De zomer begon met warm weer in juni, maar zwakte de maanden daarna af. Tijdens de zomervakantie zagen we steeds vaker buien. Sombere en vrij koele dagen begonnen het weerbeeld te domineren. Hoewel de warme dagen de hele zomer van de partij waren, kwam de echte zomerse warmte vooral tot uiting in juni, in de eerste twintig dagen van deze maand. Maar liefst elf van zeventien zomerse dagen, die deze zomer tot nu toe telt, werden genoteerd in de eerste achttien dagen van juni. metronieuws

vrijdag 3 september 2021

Afghanistan, Bette Dam. Vrouwenrechten I.


Ik ben nu al dagen van mijn a-propos. Schilderen, tekenen, ik moet er niet aan denken. Terwijl ik zulke leuke plannetjes had. Lezen, ja, dat lukt ineens wel. Dankzij de nieuwe boeken die ik voor mijn verjaardag kreeg. En dan vooral twee. Het boek van Bette Dam "Op zoek naar de Vijand - Het verhaal van een terrorist die een vriend wilde zijn.", over haar zoektocht naar de talibanleider Moellah Omar. En het boek over Jane Austen. Op de een of andere manier vloeien ze in elkaar over, is dat niet gek? Een vrouw die 200 jaar geleden leefde en woeste "baard" mannen in Afghanistan. Nee, beide boeken gaan  over vrouwenrechten.

Vanaf die verschrikkelijke uittocht op het vliegveld van Kabul denk ik "Wat zijn we voorgelogen" en het boek doorlezend begin ik het een beetje te doorzien, het is een systeem wat dit veroorzaakt en Bette Dam legt het haarscherp uit. En het is om van te schrikken. 


Bette Dam, een jong Fries meisje, studeert politicologie aan de universiteit van Amsterdam. Na haar studie werkt ze bij een klein nieuwsbureau. Die halen voor haar een opdracht binnen om embedded naar kamp Holland in Afghanistan te gaan waar de Nederlanders hun missie hebben. Ze vliegt met een militair vliegtuig. In Afghanistan ontmoet ze geen Afghaan. Nee, haar wordt verteld dat daarbuiten "De Hel" is. Oppassen, ook voor de Afghaanse schoonmakers, want die kunnen zichzelf opblazen. Terug in Nederland heeft ze een boel vragen.

Ze komt in contact met een Amerikaanse militair die meedeed aan de eerste Amerikaanse dropping na 9-11 en die verteld over hoe Amerikanen samen met Afghanen vochten onder leiding van Karzai, de latere Afghaanse president. Hij noemt een aantal namen van Afghanen waar Bette eerder nooit over hoorde. Ze vraagt het de Nederlandse ambassadeur van Afghanistan en die zegt, ja, die mensen hebben nu goede posities, een is burgermeester etc. Ze vraagt, zou ik die kunnen spreken? Ja hoor, is het antwoord, kom hier maar naar toe. Ze boekt een vliegtuig en een hotel in Kabul en verblijft er dan een aantal maanden. Met de ambassadeur gaat zij naar de eerste persoon die ze wil spreken. Hij roept zijn zoon Najibullah erbij, die goed Engels spreekt en deze zal haar begeleiden op haar tocht door Afghanistan en haar uitleg geven over Afghaanse gewoonten en gebruiken. Ze wordt aan de vrouwen van de mannen voorgesteld en 1 van hen geeft haar Afghaanse kleding. Eerder zijn ze al naar een schoenenwinkel geweest omdat de receptionist van haar hotel haar Timberlands echt niet vind kunnen, daar lopen vrouwen niet op. Ze krijgt een schoen met een hakje. Zij ontmoet ook Afghaanse militairen die haar over de eerste periode dat de Amerikanen kwamen vertellen en haar alles over Karzai vertellen. Ze ontdekt dat de waarheid heel wat gecompliceerder is dan wat in het Westen wordt verteld. Langzaam begint zij de pijnpunten van de maatschappij begrijpen. Elkaar rivaliserende stammen, maar ook komt het voor dat zonen van dezelfde vader, maar van een andere moeder elkaars rivalen zijn. 

Al snel zegt Najibullah, je moet naar Uruzgan. URUZGAN? Het gevaarlijke Uruzgan waar de Nederlandse soldaten haar voor waarschuwden, de Hel werd het genoemd? Dat kan niet, zegt ze, te gevaarlijk. Hij kijkt haar verbaasd aan. Zij ontmoet President Karzai, zij stelt hem vragen over zijn weg naar het presidentschap en ook hij zegt, je moet naar Uruzgan. Ze gaan ernaar toe. Najibullah bereid voor haar de weg, door zijn contacten over heel Afghanistan van te voren in te lichten wanneer ze ergens naar toe gaan. 

Aziz, de vader van Najibullah loopt met haar door zijn boomgaard en laat en passant vallen dat het huis waar Moellah Omar opgroeide niet zo ver ervandaan is. He, zegt ze, de Moellah Omar, de meeste gezochte terrorist, de Taliban leider waar de Amerikanen een miljoen voor uitgeloofd hebben om hem te vinden? De onvindbare man, waar een klopjacht op is geopend? Ja, zegt hij, ik kende hem als jongetje. 

In deze perioden leeft zij tussen de Afghanen. Zij, een blonde vrouw van 1 meter 88 wordt geen strobreed in de weg gelegd. Zij krijgt inzicht in de Afghaanse kijk op het conflict. De mensen spreken lang over de periode waarin Karzai president werd. Het aandeel dat Afghanen daarbij hebben hoort zij nu voor het eerst. De Amerikaanse militair uit het begin vertelde dit niet.  Terug in Nederland zal zij een boek over Karzai en deze periode schrijven.

Dan komt ze in dienst bij de krant NRC en wordt correspondente in Afghanistan. Dit keer koopt ze een enkeltje vliegreis. Nu woont ze tussen de expats, die in Kaboel verblijven. En dat is andere koek. Ik citeer: De stad werd in Westerse nieuwsmedia afgeschilderd als een oorlogsgebied met talloze aanslagen. De werkelijkheid voor de expats was anders, overal feestjes, etentjes, brunches, zwempartijtjes, yogalessen, biljartwedstrijden, pokeravonden en alcohol.  Elk weekend moest ze uit meerdere mogelijkheden kiezen. Je moest je een dag of twee van te voren inschrijven anders was iets al vol. Vaak was er maar 1 bewaker. Restaurants waar gedanst werd en gedronken tot het licht werd. Eenmaal was zij de chauffeur op een wagen die vol zat met dronken Australische militairen en wapens, die de stad ternauwernood kenden. 

Was er eens een explosie dan werd Bette gebeld door de NRC: "Ben je ok? Draag je je kogelvrij vest? Draag je het niet? Je handelt tegen onze opdracht" Dan zag ze ineens de correspondent met wie ze eerder op een feestje was, met een kogelvrij vest om verslag doen op CNN. Een van hun verslaggevers vertelde haar dat zij beveiligd worden door ex-militairen, die voor hun bepalen waar ze wel en niet verslag van moeten doen. Deze militairen krijgen 1000 dollar per dag betaalt en vaak luistert een in Amerika zittende redacteur eerder naar de veiligheidsman dan naar de correspondent. 

Bette en een paar andere correspondenten komen met hun verhalen in kwaliteitskranten maar de mainstream media vertellen een ander verhaal. Ze wordt deze gang van zaken zat. Ze neemt ontslag en neemt zich voor uit te zoeken WIE IS OMAR? Over deze zoektocht vertel ik later. 



Met de fotograaf Joël van Houdt (joelvanhoudt.com) zal ze de zoektocht naar Moellah Omar ondernemen

"A single story emphasises how we are different rather then how we are similar' (

). I think this same single story made the US, the West lost all connection with a willing Afghanistan, resulting in many unnecessary deaths.I explain it here:/Afghanistan and the danger of the one-sided story

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015