zaterdag 4 februari 2023

Ga ik e-books leuk vinden? Echt.......?


Ben ik nu echt ineens enthousiast aan het worden over e-books? Ik kan het zelf haast niet geloven. Ik, die zo van "echte" boeken hou? Die het zo heerlijk vond om met 8 boeken in mijn tas de bieb uit te lopen. Ik, die de geur van boeken zo lekker vind. Ik, die papier wil voelen, die een boek wil vasthouden. 

Tijdens de Corona periode probeerde ik e-books en vond er niets aan. Ik kocht boeken. Ik word er blij van. Maar omdat ik al veel boeken heb, moet ik bijna boeken gaan wegdoen, wil ik nieuwe blijven kopen en er een plekje voor vinden.

Ik lees altijd vrij zware boeken, vind dit heerlijk. Mijn oorspronkelijke boekenproject was ook gericht op lezen van de wereldliteratuur. Door omstandigheden vroeger heb ik nooit scholen gehad waarbij ik verplicht boekenlijsten moest lezen. Ze nu kunnen lezen was fijn. Maar, na 2 jaar Corona en 1 jaar oorlog Oekraïne heb ik zo'n behoefte aan feel-good boeken, het lichtere soort. Ik heb er zelf een paar, maar ik wilde ook zo graag eens nieuwe boeken voor het vaderland weglezen, lekker ongecompliceerd. Daarom dacht ik, nu het Rozetje, de dependance naast onze deur allemaal traag gaat, laat ik dan toch maar weer een e-book zoeken. 

Als eerste las ik Amalia van Claudia de Breij. Tot mijn verbazing had ik het zo uit. Hoe kan dat nu? Het blijkt maar 110 pagina's dik te zijn. Het meeste had ik al gelezen via de diverse sociale media. Het enige wat ik nog niet wist is de vakantie die Amalia gehad heeft met andere meiden, in Zuid Afrika, waar ze ook 24 uur alleen moest zijn om te ervaren hoe dit is. Zij schreef toen een brief aan haar tante Inez, die zelfmoord pleegde. Ze zegt, over 30 jaar bekijk ik die brief nog eens. Ik begrijp hieruit hoe erg deze gebeurtenis erin gehakt heeft bij haar moeder en de familie en dat is begrijpelijk. Goed dat ik dit boek nu echt las. Had ik het uit de bieb meegenomen, waarschijnlijk niet. 


Ik lees nu een e-boek over 3 jonge vrouwen die Parijs bezoeken. Het is nog net geen bouquet reeks, maar wel er tegen aan liggend. 1 van de meisjes vind ik leuk, zij geeft me het feel-good gevoel waar ik naar verlang. Zij heeft alles van Hemingway gelezen en wil nu in Parijs alle plekken bezoeken waar hij verbleef. Nu, ik loop graag met haar mee. De 2 andere vrouwen vind ik wat minder. 

Ik luisterde midden in de nacht naar omroep Zwart en hoorde daar een uur lang over Anton de Kom. Ik dacht, o, zijn boek, dat wilde ik altijd al lezen. Ik heb het nu als e-book. Is geen lichte kost, maar ik ben blij dat ik het nu kan lezen. Ook de memoires van Saint Simon, een man aan het hof van Lodewijk XIV, die allerlei nieuwtjes opschreef, wil ik al heel lang lezen, ik heb het nu als e-book. En ik heb een boek over New York als e-book staan, een boek dat ik al zo lang wilde lezen, maar duur. Het gaat over diverse New Yorkse families. Omdat ik vaak via You Tube door NYC wandel, hoor ik vaak over deze families en kan ze slecht uit elkaar houden. Ik hoop dat dit boek me wat inzicht geeft. 

Al zoekend naar e-books kwam ik ook een boek tegen wat ik als "echt" boek uit de bieb haalde. Europeanen – NRC Webwinkel. Ik vond het zo informatief, het ontstaan van het moderne Europa. Bijvoorbeeld, de aanleg van de spoorwegen, dat mensen als Charlotte Bronte en Nietzsche stukken per trein konden rijden, maar ook afgewisseld met koetsen, omdat er nog niet overal spoorwegrails lagen en zoals de opkomst van het moderne toerisme. Het is een dikke pil en ik heb het nog niet gekocht omdat het duur is en ik eerst andere boeken wilde hebben. Maar ik heb vaak het boek willen raadplegen. Nu kan dit via e-books, realiseer ik me, ik kan het als e-book opvragen en inzien. Kortom, ik ontdek ineens de voordelen van de e-books. Wanneer ik boeken niet koop, kan ik ze toch achteraf inzien vanuit mijn luie stoel. Ik ontdek ook dat ik net als in een echt boek vooruit kan bladeren en terug kan bladeren. Wat is internet toch fantastisch. De hele bibliotheek kun je thuis hebben.

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk boeken blogje en wat leuk dat je ook Ebook echt hebt ontdekt. Via Rozet kun je ook Eboeken lenen. Dat doe ok ook en ik koop ze voor zover ik ze op deplank in mijn Ebook bieb voot het grijpen wil hebben en de boeken die toch niet in de bieb aanwezig zijn.
    Het is ook zo heerlijk dat je de google playbook app ook op je telefoon kunt zetten en ook de Ebook app van Rozet Dan hoef je niet meer met dikke boeken rond te zeulen en pijn in je schouders te krijgen. Dan kun je onderweg op je telefoontje lezen. Ja ik vind het helemaal geweldig.
    Succes met je nieuwe 'speeltje'. Tja, Ik moest wel en nu vind ik het heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat leuk, Geri! Lees je ze op je pc?

    BeantwoordenVerwijderen

.

.

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015