dinsdag 21 september 2021

Schrikken jullie hiervan?


Snappen jullie er iets van? Van die groep mensen die ivm de corona maatregelen maar steeds lijntjes trekken naar WOII? 

 Ik hoor, onze vrijheid is in gevaar
Echter.......... 
  • Niemand wordt verplicht om zichzelf te laten vaccineren
  • Niemand kan zien of je wel of niet gevaccineerd bent
  • Niemand wordt verplicht om een symbool op je jas te dragen
  • Niemand gaat je in treinen gooien om naar kampen te brengen
  • Mondkapjes dragen, iedereen moest het 
  • Avondklok, gold voor iedereen
  • Winkels dicht, idem 
  • Etc.etc.
Er worden geen mensen tegen elkaar uitgespeeld

Achter het idee om de te denken dat je buitengesloten wordt, zoals Joden vroeger, dat je een tweederangs burger wordt, dat je gebrandmerkt wordt, moet iets anders schuilen, maar wat? Lees dit eens (klik) JPeterBurger/:   Dit weekend promootte Thierry Baudet een verzamelsite met alternatieve mediakanalen, geregistreerd door Café Weltschmerz.
  • Xandernieuws publiceerde op 18/9 stuk met als bron Benjamin Fulford. "Rothschilds aan de top van de wereldwijde machtspiramide, het systeem van ‘Het Beest’ dat aan zijn finale machtsgreep is begonnen." Fulford heeft het graag over de 'Khazariaanse (lees: joodse) mafia'.
  • Niburu: 'De waarheid is dat de satanische sekte, ook wel de Rothschild mafia genoemd, op dit moment nog steeds bepaalt wat er gaat gebeuren.' (28/3/20) In 2019 vond Niburu dit pasje wel een leuk grapje, in een stuk over Holocaustontkenning. Stopworldcontrol: Christelijk geïnspireerde (rd.nl/artikel/918065) aanhangers van Qanon. Beschuldigingen over rituele kindermoord door Nederlands koningshuis met medeweten van Rutte en Wilders. En: 'the Rothschilds in fact manage almost the entire world'.
  • Wanttoknow publiceerde twee maal deze antisemitische meme, o.a. in manifest van Marcel Messing, die ook werd geïnterviewd door John Luka, een van de andere mediamakers in de lijst.
  • Wees de Weerstand verschaft downloads van de Protocollen van Zion, in de nazi-editie van De Misthoorn. Ander document heeft plaatje waarop joden worden voorgesteld als ongedierte dat met vaccinaties niet-joden vermoordt.
  • Ellaster: "Men concludeert ten onrechte dat de elite ook blank is, maar deze groep bestaat grotendeels uit het ‘sub-grijze ras’, de NA-tionale ZI-onisten, oftewel de NA-ZI’s.* Men probeert al 110.000 jaar om het blanke ras uit te moorden."
  • Bataafsche Courant: De cabal/illuminati willen iedereen chippen en de Rothschilds manipuleren het weer.
  • Coronazwendel: 'Maar, Benjamin de Rothschild, dat is andere koek. Die wist mijns inziens heel goed wat er aan de hand was en ging komen met het CORONA gesodemieter, want alles doet me veronderstellen dat hijzelf tot de hoax-pushers behoorde.'
  • Volgens Alwareness was Einstein een zionist die atoombommen wilde gooien op Duitsland en de "katholieke steden" Nagasaki en Hiroshima en financierden de Rothschilds alle oorlogen sinds Napoleon.
  • Volgens Gedachtenvoer is de Holocaust 'mede door de Khazaarse Zionisten veroorzaakt' en zal de mens in de Pax Judeïca "op zowel aards niveau, als geestelijk/spiritueel niveau tot een volgzame slaaf worden van de heersende en levensenergie wegzuigende meesters.
Conclusie Pete Burger
Tot zover de bloemlezing uit sites op de Startpagina die Café Weltschmerz verschaft. Met corona als katalysator zien we een steeds hechter netwerk van uiteenlopende complotpromotors groeien, doordesemd van antisemitisme en gepusht door influencers als Baudet.

Ik vind het doodgriezelig
Het is zo ongelofelijk dat Joden, die werkelijk vervolgd werden, nu als daders worden gezien
En Baudet maar stemmen winnen, doodeng

maandag 20 september 2021

Bijna herfst en een stadswijk binnenin een stadswijk.



Bijna herfst 
Heel langzaam verandert de sfeer buiten
De afgelopen weken waren heerlijk zonnig

s' Morgens lekker in de tuin zitten

Bij wandelingen vind ik al herfst "dingetjes", kastanjes, besjes etc.
Ik vind het nog steeds moeilijk, deze dagen waarin het ene seizoen overgaat in het andere
Maar..... ook kijk ik er naar uit, naar dit mooie, kleurrijke nieuwe seizoen


Mijn zomerkaarten 
maakten plaats voor herfstkaarten
Ik zet altijd wat kaarten in de huiskamer 

Ik ben nog steeds niet aan het schilderen of tekenen
Ik heb wel ideeën
Maar de zin is er nog steeds niet
Ik denk aan:
  • Herfstkaarten
  • Ik maakte een paar jaar terug een groter schilderij mbt "wereldvrouwen", maar maakte dit nooit af. Er hoeft niet heel erg veel meer aan te gebeuren. Ik vond het toentertijd ineens helemaal niets meer. Maar wanneer ik er nu naar kijk begin ik het schilderij weer te waarderen. 
  • Ik denk erover na om een groter schilderij te maken mbt vluchtelingen. 
  • Volgende maand wil ik weer beginnen met kerstkaarten. Moet ik wel eerst kaarten bestellen. 
New York City
EEN VAN DE MANIEREN WAAROP IK ME DE LAATSTE WEKEN KAN ONTSPANNEN IS DOOR NAAR STADSWANDELINGEN OP YOU TUBE TE KIJKEN.

Zo volg ik nu meerdere mensen die wandelingen door NYC streamen. Jullie weten dat ik van topografie houd. Ik vind het heel leuk om te weten waar wat ligt. Maar nu duizelt het me. Hoe zit New York ook weer in elkaar? Ik besloot de stad eerst eens te tekenen om zo te onthouden waar de verschillende wijken liggen. Daarnaast ga ik aantekeningen maken in een mooi, nieuw notebook. Hetzelfde wil ik doen met Parijs en met Londen. 

 
Voor het eerst sinds anderhalf jaar
 liepen we weer eens naar Elden
Elden was ooit een dorpje, maar is nu een stadsdeel
Ik vind het er altijd heerlijk

Bloemen verwelkomen ons


LANDELIJK
Ja, een heel klein stukje


Sinds ik hier woon loop ik graag naar Elden, het heeft nog een toets van landelijkheid. Er staat een molen. Er zijn twee heel schattige scholen, kleinschalig, 1 met een prachtige oude boom midden op het schoolplein. Er is een dorpsplein met een kerk en pastorie, een snackbar, een twee restaurants. Er is nog een heel lieflijk wit klein kerkje. Er is nog een noodwoning overgebleven na de oorlog. Boerderijtjes en mooie huizen met verzorgde tuinen. 


Vroeger was er een Intratuin, maar die is verdwenen. Waar de Intratuin was, samen met grond wat er blijkbaar lag, maar wat ik nooit kon zien want het lag achter de huizen, wordt nu een wijk in een wijk gebouwd, met de naam Tuin van Elden. Toen wij er anderhalf jaar geleden wandelden waren er een stuk of 10 huizen opgebouwd. Tijdens de corona periode dacht ik dat de bouw stil lag (stikstof), maar klaarblijkelijk niet in Elden, want o schok, wat zijn er veel huizen bij gebouwd..... Het woord POSH komt steeds in mijn hoofd. Kunnen jullie je herinneren dat 1 van de zangeressen van de Spice Girls Posh Spice heette? Ik zocht toen uit wat dat woord betekent,  "chic", the quality of being elegant, stylish, or upper class. 

De nieuwe huizen detoneren heel erg binnen het lieflijke dorp. Allemaal een andere vorm, kriskras neergezet. Het enige wat overeenkomt zijn de kleuren en materialen. Wit, zwart, antraciet en een duur soort donker hout, staal. Eigenlijk staat het heel gek binnen het geheel van de wijk/ het dorp. Ik vraag me af wat voor mensen daar wonen? Hoe voelen ze zich er? Elden heeft een hechte gemeenschap, trots op de geschiedenis. Hoe zien de oorspronkelijke Eldenaren deze ontwikkeling? Ik vraag me af zijn dit nu de soort huizen waar momenteel zo dringend behoefte aan is? 



donderdag 16 september 2021


Gisteren keek ik op NPO Politiek naar het debat in de Tweede Kamer. Het brengt opnieuw zoveel vragen met zich mee. Ik vraag me af, zijn wij echt zo overrompeld door het oprukken van de Taliban? Klinkt mooi, maar is het waar? Ik geloof er niets van. Men wist heel goed dat het Afghaanse parlement zou vallen. Trump overlegt eerst met de Taliban en betrekt dan later het Afghaanse parlement erbij? Hij haalt Taliban leider Barader uit een Pakistaanse gevangenis om met hem afspraken te maken? Ik heb het heel sterke vermoeden dat men heel goed wist wat er zou gaan gebeuren. Dat men wachtte tot het laatste moment met evacueren. Dit om te voorkomen dat er vluchtelingen naar ons werelddeel komen. 

Wie is hier nu beter van geworden? Leren we van Vietnam, leren we van Afghanistan? Ik geloof er niets van. Het nieuws van vandaag: Onder de naam AUKUS sluiten de Verenigde Staten een nieuw samenwerkingsverband met ,Australië en het Verenigd Koninkrijk om informatie en kennis delen op het gebied van kunstmatige intelligentie en defensie. De eerste taak van het partnerschap is om Australië te helpen aan een vloot van onderzeeboten met nucleaire aandrijving. Stel je toch eens voor dat de 2,000,000,000,000 dollar die aan Afghanistan werd verspild, uitgegeven was aan opbouwwerk, cultuur, gezondheidszorg in de landen die het nodig hebben? Gaan we nu weer triljoenen uitgeven aan oorlogstuig om China in bedwang te houden? Wie profiteren hier van? Families, ik stel me zo voor trouwe Amerikaanse kerkgangers, brave burgers, trots op stad, hun land, weldoeners voor hun omgeving trots op hun huizen, hun auto's, hun kinderen die op universiteiten zitten. Hoe voelen zij zich eigenlijk? Slapen zij goed? 
  • In 2019 waren de grootste wapenbedrijven ter wereld allen in de Verenigde Staten gevestigd: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon en General Dynamics. Samen verkochten ze voor $166 miljard aan militaire goederen. wiki/Wapenhandel
  • In Nederland zijn er zo'n 250 bedrijven actief op het gebied van de productie en export van wapens of wapenonderdelen. In 1998 werd er door de overheid voor minstens 160 miljoen euro aan subsidie besteed aan deze industrie, die werk verschaft aan ongeveer 12.000 mensen. TNO is het bekendste en grootste onderzoeksinstituut dat zich met wapens bezighoudt. 
  • De link tussen politiek en de wapenhandel kan resulteren in de ontwikkeling van wat de Amerikaanse president Dwight D. Eisenhower omschreef als een militair-industrieel complex, waarbij de strijdkrachten, handel en politiek nauw zijn verbonden. Een sterke lobby door vertegenwoordigers van de militaire industrie. Talrijke persoonlijke contacten tussen vertegenwoordigers van het leger, de politiek en de wapenindustrie. Politici of hoge militairen die functies in de wapenindustrie vervullen.

Het houdt me bezig. Maar ik wil ook wel graag een beetje gaan proberen er wat van los te komen, het gaat ten koste van mijn gezondheid en i
k heb totaal geen zin meer heb in tekenen en schilderen. Tot juli was ik zo enthousiast over mijn plan om per maand een "beroemde vrouwen" portret te maken. Ik bedacht het naast mijn biografieproject. Ik lees een biografie over een beroemde vrouw en maak daarna haar portret. Ik hield het vol tot juli, ik moet er momenteel niet aan denken. Ik geef me zelf daarom maar de vrijheid ermee te stoppen. Nu probeer ik andere plannetjes te bedenken. 

Ik zocht o.a de herfstkaarten op die ik eerdere jaren maakte
Ik wil in ieder geval er ook dit jaar een paar maken

dinsdag 14 september 2021

Lezen is weten, ineens besef ik het.

Kleine bloemetjes uit de tuin

Lezen is weten. Ik heb het me nooit zo duidelijk gerealiseerd als deze weken. Lezen is voor mij in de eerste plaats plezier. Ik lees al vanaf mijn 6-e. Mijn moeder was ook een enorme lezeres en ze maakte me lid van de bibliotheek. Al gauw had ik de boeken voor mijn leeftijd uit en mijn moeder is gaan vragen of ik ook boeken voor oudere kinderen mocht lezen, het mocht. Mijn hele leven ben ik lid gebleven van de bibliotheek en heb ik daarnaast boeken gekocht. Waarom besef ik dan nu ineens Lezen is Weten

Wat wist ik van Afghanistan? Je kunt zeggen nul komma nul. Ja, Taliban, Osama Bin laden is dood, vrouwen zijn nu o.a. politiechef. Na het lezen van het boek van Bette Dam blijft het maar door mijn hoofd spoken, ik droom over Afghanistan. Natuurlijk komt dit door het verhaal wat zij vertelt, waardoor ik ineens zoveel meer weet en besef dat ik nog zoveel vragen heb en daar dolgraag antwoord op zou hebben. Maar vooral ook haar stelling dat wij in het vrije westen een fastfood journalistiek hebben. Ik vind het een supergewaagde stelling. Onze trots, onze vrije journalistiek, wow. Ik vraag me af kan zij dit zomaar allemaal blijven zeggen? Is dit allemaal niet gevaarlijk voor haar? Zij is ondertussen geen journaliste meer. Ik begrijp dat zij ondertussen een academische studie heeft gevolgd en lezingen en les geeft. Dus haar mond kan niet worden gesnoerd door bazen van media. Maar toch? Lezers, reaguurders worden die niet boos?


Haar boek brengt heel veel vragen bij mij boven. Zij verwijst naar krantenartikelen en andere bronnen. Je zou zeggen, even op internet zoeken. Maar dat gaat nog niet zo gemakkelijk. Lezen jullie een krant? Ik lees de Groene digitaal. Ik weet nog dat ik me zo ergerde aan internet. Las ik een interessante kop van een artikel op de Groene zat het achter een betaal functie. Dus werd ik abonnee. Ik begrijp het volkomen. Goede journalistiek is niet gratis. Op internet is alles gratis, denken we, we vergeten dat onze data de prijs is die wij betalen, dus gratis is een FAB, een fabeltje.  Door de komst van internet liep het aantal abonnees van kranten steeds verder terug. Het zag ernaar uit dat de papieren krant zijn beste tijd heeft gehad. Kranten reageerden daarop door sites op internet te maken. Van elke krant kun je op internet de koppen lezen. En zo kun je in zekere zin weten wat er in de wereld te koop is. Maar nadat je een paar artikelen gratis hebt kunnen lezen staat ineens de betaalfunctie voor je neus. Irritant!!!!!

Ik wil zo graag lezen wat er nu in de kranten als analyses wordt gegeven mbt Afghanistan en wat ging er fout mbt the War of Terror. Ik zie krantenkoppen die mij aanspreken, o, wat zou ik ze graag lezen.

Ik realiseer me nu hoezeer het scheelt of je een boek leest wat verduidelijkt of dat je de snelle koppen van een krant of internet medium leest. Hebben die redacteuren gelijk die Bette sprak en haar vertelden dat wij fastfood nieuws willen? Ik werd daar echt pissig om, wat denken die redacteuren wel? Maar ik begin nu te beseffen dat het wel degelijk door mijn eigen gedrag komt. Ik wil het nieuws gratis. Ik kan het ook allemaal gratis krijgen dus waarom zou ik dan betalen? Maar wat weet ik dan eigenlijk? Niet meer dan wat vage kennis, wat vage wetenschap over wat onze politici in de wereld doen.


Vanmorgen heb ik eens gekeken hoeveel een abonnement kost voor een digitale New York Times en NRC. Het blijkt 2 dollar per maand te zijn voor een digitaal abonnement gedurende 1 jaar NYT en 3 jaar NRC 10 euro. Na afloop van de kortingsperiode wordt het bij elkaar 30 euro.

maandag 13 september 2021

Dwergmispel.


Een vriendin gaf me een heel leuke tip

We liepen buiten
We vinden het allebei leuk om bomen en planten, bloemen, insecten te bekijken
En allebei weten we nooit de naam van waar we naar kijken


Ineens zegt ze
"O ja dat wilde ik je nog vertellen
Een neefje gaf me die tip
Pak je telefoontje eens
Zoek Google, druk eens op de rechterknop bovenin"
Ik heb er een pijltje bij getekend

Wat zie ik
Google Lens verschijnt


Richt je telefoon op datgene waar je de naam van wilt weten
En Google zoekt het op
Klik op de Sluiterknop
En zo weet ik dat dit een Dwergmispel is, oftewel cotoneaster-bullatus

Hoe leuk is dit? 


 Ik weet van Plant.nl.
 Heb dit ook geprobeerd
Ik weet niet meer waarom ik het onhandig vond

Maar dit Google Lens is echt super handig

zondag 12 september 2021

Thuis, wat gebeurde er zoal?

Ik hoopte dat ik na het blog van gisteren af kon sluiten wat Afghanistan betreft. Maar het blijft door mijn hoofd spoken. Misschien vragen jullie je af waarom ik me dit zo aantrek? Misschien is het goed het een beetje toe te lichten.

Ik heb het geluk gehad de Arabische wereld van binnen en van buiten te leren kennen. In 1981 ging ik met mijn broer naar Egypte, vliegtickets en de rest wilden we ter plekke regelen. We gingen om de oude faraonische cultuur te zien. Iets waar ik als klein kind al mee bezig was. Ik las veel over Egypte, Mesopotamië =Irak, de Inca's, etc. Maar toen we in Egypte kwamen viel ik als een blok voor de cultuur en de mensen. Wat hartverwarmend allemaal, de kleuren, de geluiden, de mensen, de kleren die ze droegen, dit alles en dan ook nog zwaar verliefd worden op de man met wie ik een paar jaar later zou trouwen. Daarmee kreeg ik een Arabische, Egyptische, Islamitische schoonfamilie. Vakanties brachten we bij hen door. Het was hartverwarmend, super gezellig, vrolijk, blij, heel, heel gastvrij. Ik keek mijn ogen uit, leerde steeds meer over de mensen en over de cultuur. En mijn hart werd steeds meer gevuld met liefde voor deze fantastische mensen.

Dan komt 9-11, met die vreselijke beelden, die enorme misère en daarna, 20 jaar lang bouwde zich bij mij spanning op. Want ineens werd de wereld waar ik zoveel van houd tot "As van het Kwaad". En talkshow na talkshow komt de een na de andere niet moslim vertellen hoe het zit met de Islam. Er komt vergelding en er worden verhalen verteld over het opbouwen van Afghanistan. Wanneer dan na 20 jaar gezegd wordt dat we er NIET zaten om iets op te bouwen, ik geloof dat ik bijna uit elkaar barst van BOOSHEID. 

Ik heb mezelf er wel mee want ik slaap slecht en schilder en teken niets. Toch begint het wel een klein beetje lichter te worden. Ik stuurde 1 van mijn getekende kaarten naar een jarige vriendin, miste het ineens en dacht, ik maak er weer 1. Daarom begon ik er weer mee en Salem is er met 1 bezig. Ik begrijp weer hoe leuk het is. 

Er zijn meer leuke dingen

De MOESTUINBAK

Geen bakken vol aardbeien, wel lekker

En na alle mislukking met tomaten en ander spul

Deze als kleine plantjes gekochte sla en andijvie gaan GROEIEN!


En dit kreeg ik van een vriendin, een minituintje


Moet je toch eens kijken, wat lief


Ze boetseerde er figuurtjes in, een egeltje en onze poes Sarah
En een bankje van ijslolly stokjes

Ik ben er nog steeds een beetje stil van 

zaterdag 11 september 2021

The shortcomings of war reporting | Bette Dam | TEDxAmsterdam


Ik zette dit stukje eerder al op mijn blog
Ik vond  een manier om deze Ted Talk er nog bij te zetten, dat lukte eerder niet
Ik vind het belangrijk dat haar ideeën over een ander soort journalistiek gehoord worden
-----------------------------------

Het boek van Bette Dam is niet gemakkelijk geweest om te lezen. Omdenken, kennen jullie deze psychologische methode? Je bent geneigd te piekeren, wanneer je een gedachte op een andere manier kunt vormgeven dan kun je je wel eens heel anders gaan voelen.  Het verhaal van Bette Dam is tegengesteld aan wat ik altijd hoorde. Hoe kan dit? Zij gaat op zoek naar het Afghaanse verhaal. Werd haar in haar eerste bezoek aan Afghanistan door Nederlandse militairen gezegd dat ze nooit op eigen houtje iets mocht doen, want daarbuiten de HEL. Zij overwon haar angst, boekte een ticket naar Kabul en een hotel en ging op onderzoek uit. Zo schreef zij eerst een boek over de Hollandse missie, daarna een boek over President Karzai en nu gaat zij op stap omdat zij nieuwsgierig is naar Mullah Omar, de leider van de Taliban, de leider van een terroristische organisatie. Een man waar de Amerikanen naar op zoek zijn en een hoge prijs hebben uitgeloofd voor diegenen die kan vertellen waar hij is.  

Hoe pakt zij dit aan? Behalve dat ze praat met Amerikaanse en Europese militaire leiders, praat zij met Afghanen. Achterin het boek staan de namen van de mensen waar ze mee sprak, het zijn ettelijke bladzijden. Ze sprak met een rijk scala aan Afghanen en soms Pakistani. Van het buurjongetje van Omar toen hij kind was, tot de diverse hoogwaardigheidsbekleders rond Omar, de Pakistaanse geheime Dienst, de zoon van Osama bin Laden. Wat haar het meeste opviel was de toegankelijkheid, de openheid.  Mensen vonden het fijn om samen met haar de geschiedenis van Afghanistan uit te zoeken. 

Hoe moet ik het aan pakken om uit te leggen wat zij allemaal ontdekte?

 Het is namelijk zoveel! 

Ik ontdek ineens het volgende

Het boek is te lezen via Google Books

Jullie kunnen het dus zelf lezen en je eigen mening vormen

  • 1 zaak vind ik echter belangrijk, haar oproep om tot een ander soort journalistiek te komen. Niet alleen eenzijdige bronnen als Reuters, CNN etc. maar ook de andere kant aan het woord laten. Journalistiek die niet tegemoet komt aan, de veronderstelde wens van het publiek naar snel nieuws, "fastfood" en snelle antwoorden. Nee, onderzoek journalistiek waar tijd in gestoken wordt. 
  • Haar ervaring is dat zij en een aantal andere journalisten weliswaar in kwaliteitskranten konden publiceren. Maar de mainstream media gaven een vals beeld. 
  • Wanneer we nu gaan uitzoeken "hoe kon het dat alle activiteiten die wij in Afghanistan uitzetten zo gigantisch mislukten", dan moet het eenzijdige verhaal van de pers ook onder ogen gezien worden. 
                                                              books.google/ Bette Dam
                                    --------------------------------------------------------------

Ik ontdek nu ook dat haar andere boek via Google Books te lezen is

Expeditie Uruzgan: de weg van Hamid Karzai naar het paleis   klik op: books.google/

                                          
                                         
Mijn boekenproject 2021


  • Een Kamer voor Jezelf - Virginia Woolf 
  • Het Verre Geluk: het Huis Koeragin /het erfgoed van de Astrows - Constance Heaven
  • De Hindi Bindi Club - Monica Pradhan
  • De Olijvenoogst - Carol Drinkwater
  • Gertrude Stein - Walter Sorell
  • De autobiografie van Alice B Toklas - Gertrude Stein
  • de Kleine Bakkerij op het Strand - Jenny Colgan
  • Journal of a Book - John Steinbeck
  • De Smaak van Champagne - Sarah Kate Lynch
  • Liefdesdomein - Rosita Steenbeek
  • Bridget Jones - Helen Fielding
  • De 7 levens van Wubbo Ockels - Gean Ockels
  • Terug naar de Provence - Frédérique Hébrard
  • Dagboek uit Wuhu - Emily Prager
  • Op zoek naar de vijand die een vriend wilde zijn - Bette Dam

MIJN BIOGRAFIEPROJECT 2021
The World of Emily Dickinson - Polly
Emily Dickinson's gardening - Marta McDowell
Emily Dickinson - Cynthia Griffin Wolff 
De Bloei van het Leven - Simone de Beauvoir
De Druk der omstandigheden - Simone de Beauvoir
Een moeilijke liefde - Alfred de Musset en George Sand
Mijn Ontsnapping - Benoite Groult

vrijdag 10 september 2021

Vragen, steeds meer vragen en hoe ziet een huis van een warlord eruit?

Ik heb het boek van Bette Dam nu uit. Ik ga er nog een blog over schrijven. Al lezend kreeg ik een goede geschiedenisles mbt Afghanistan. Koning Mohammed Zahir Sjah, dit was de tijd toen de vrouwen in Kabul in minirokjes liepen. De staatsgreep van zijn neef, hij brengt de Afghaanse communistische partij aan de macht. Inval USSR. Moellah's over het hele land komen in opstand en de Jihad begint. De USA heeft een enorme hoeveelheid wapentuig het land ingebracht via Pakistan. Het waren de nadagen van de Koude Oorlog en de USA gunde de Russen hun eigen Vietnam. (Dit lees ik her en der op internet. Kan het echt zo simpel zijn, je vijand pesten, is dit een reden massaal wapentuig een land binnen te brengen?) Vanuit de Arabische wereld trekken jongeren naar Afghanistan om mee te vechten tegen de communisten, waaronder Osama bin Laden. Na de val van de Russen breekt de anarchie uit. Warlords, lees ik bevechten elkaar.

Op de een of andere manier schiet het woord krijgsheer/ warlord bij mij verkeerd. Wat een rotwoord, het klinkt oorlogszuchtig. Ik probeerde het voor mezelf begrijpelijk te maken door te bedenken "een gouverneur met een leger" . Ik las over een enorme rijkdom van de heren. Ik vroeg me af, wat betekent rijkdom in Afghanistan?

Stomtoevallig loop ik tegen een filmpje aan op You Tube. Ik vertelde al eens dat ik het leuk vind om wandelingen te maken mbv You Tube. Zo wandel ik nu regelmatig door Kandahar en Kabul. Wanneer je op You Tube begint krijgt je "home" en dan krijg je automatisch allerlei filmpjes voorgezet. 1 valt me op en mijn mond valt open.  Kijk maar eens......je kunt er niets van verstaan, maar wel je ogen de kost geven.

Bij de beschrijving staat dat de Taliban een rondleiding geeft door het huis van Abdul_Rashid_Dostum. Waarschijnlijk zit deze man nu in Oezbekistan als vluchteling. Later in het boek van Bette Dam lees ik dat deze man kind was van twee arme Oezbeekse ouders die zich in Afghanistan vestigden. Zij vertelt dat hij geldt als 1 van de wreedste warlords. Hij werd vriend van de USA en onderminister onder president Ghani. Op Wikipedia staat hij zo omschreven 

Dostum was een belangrijke legercommandant in de communistische regering tijdens de Sovjet-Afghaanse Oorlog, en was in 2001 de belangrijkste inheemse bondgenoot van de Amerikaanse special forces en de CIA tijdens de campagne om de Taliban-regering omver te werpen. Hij wordt beschouwd als één van de krachtigste en beruchtste krijgsheren sinds het begin van de Afghaanse oorlogen,[2] gekend voor het kiezen van de kant van winnaars tijdens verschillende oorlogen.

De rondleiding begint op 7.20 tot 25.00, daarna gepraat

Even op het beeld klikken dan kom je op de You Tube site en kun je het groter zien

Onderin kun je doorklikken wanneer je een beetje moe wordt van het gepraat 

En zo in je eigen tempo door het huis wandelen


Vraag: Hoe komt een kind van arme ouders aan een dergelijk huis? Corruptie, ik hoor het de hele tijd gezegd worden. De Taliban kon zo snel winnen omdat de Afghaanse regering corrupt was. Kous af, alles duidelijk. Maar dan zou ik willen dat er weer eens een Bette Dam achtige journalist die uit komt leggen HOE DAN? Hoe werkte die corruptie?

Internet vertelt meCorruptie is het verschijnsel waarbij iemand een ander omkoopt of zich laat omkopen om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Het belangrijkste voorbeeld van corruptie is het betalen of aannemen van steekpenningen. Met dit smeergeld wordt iemand in een bepaalde machtspositie omgekocht om voor degene die de steekpenningen betaalt bepaalde gunsten te verlenen.

Ik moet hier dus uit begrijpen dat de Afghaanse regering geld gaf in ruil voor diensten? Maar hoe kwamen ze aan het geld? Hoeveel geld kregen ze eigenlijk van de Amerikanen en bondgenoten? Ging dit geld alleen naar de regering of werden er ook warlords, zoals Dostum mee betaald? Is het wanneer de Amerikanen betalen 'hulp" en wanneer de Afghanen betalen corruptie? 

  • De BBC zocht eens uit hoeveel deze oorlog gekost heeft. The total cost, based on official data, to about $955bn between 2001 and 2020 - close to the lower $1tn estimate given by Mr Biden. $1tn = $1,000,000,000,000 dollar.  
  • The bulk of the money spent in Afghanistan has been on counter-insurgency operations, and on the needs of troops such as food, clothing, medical care, special pay and benefits.
  • Official data shows that since 2002, the US has also spent $131.3bn on reconstruction activities in Afghanistan. Nearly $36bn has been allocated for governance and development, while smaller amounts were also allocated for anti-drug efforts and for humanitarian aid.
  • More than half was spent on building up Afghan security forces, including the Afghan National Army and police force.

Begrijpen jullie de wereld? Afghanistan kan 1 van de rijkste landen van de wereld zijn. Zij bezitten $ 1 biljoen aan onbenutte minerale rijkdom, evenals essentiële middelen om de klimaatverandering te bestrijden. thred/1tn-worth-of-minerals-needed-to-address-climate-change/ 
  • Samen met Bolivia heeft Afghanistan mogelijk de grootste bekende reserves van lithium. Dit schaarse maar essentiële onderdeel van oplaadbare batterijen wordt al lang aangeprezen als cruciaal voor het koolstofarm maken van onze huizen en industrieën.

Moest het echt een "War on terror" zijn? Osama Bin Laden is dood in 2011. Was het toen nog niet genoeg? Hebben al onze militaire inspanningen en wreedheden niet nog veel meer terrorisme opgeleverd? Zijn wij echt zo slecht in staat te begrijpen dat er andere landen zijn met andere normen en waarden? Kunnen wij iets van die landen leren? Misschien eens luisteren? Wat hadden we met al dat geld niet ten goede kunnen doen?  

Ik hoor zonet CNN zeggen dat het 2,000,000,000,000 dollar is.

donderdag 9 september 2021

Een wandeling en nadenken over een opmerking.


Gisteren wandelde ik even naar de doktersport
Deze ligt in een aansluitende wijk
Op de terug weg nam ik een andere richting
Eerder was ik hier niet
Ik keek ervan op hoe leuk een van de straatjes is


Ik vind het altijd heerlijk om onder bomen te lopen


In het wijkkrantje lees ik dat onderstaand veld een bijzondere bestemming gaat krijgen
Ooit pachtte een boer het
Dat was leuk om te zien
Het koren kwam hoog
En later kwam de oogst
De pacht werd niet verlengd en het veld lag blank
Vogels en soms een konijntje was erop te zien

Even was er sprake van dat er een veld zonnepanelen op gelegd zou worden
De buurt kwam in opstand
Nu lees ik dat er een voedselbos op komt
Een educatief voedselbos
Ik ben benieuwd


Ik las een reactie die onder mijn vorige blog werd geplaatst

Zullen wij mensen in het algemeen er ooit van leren? Ik vrees van niet. Zo gaat het eeuw na eeuw steeds weer onder andere omstandigheden verder en is er altijd ellende op de wereld

Ik denk er nu al een poosje over na. In eerste instantie dacht ik, ja, dat is zo, de geschiedenis is een aaneenschakeling van ellende. Maar er is iets wat me blijft steken. Is dit het hele verhaal rond de geschiedenis? Er zijn toch gebeurtenissen geweest die de wereld doen kantelen? Denk aan de Franse revolutie die de basis legde voor alles waar wij in deze tijd zo trots op zijn. Denk aan de Code Napoleon die in grote delen van de wereld wordt toegepast en de godsdienst uit de wetten haalde. Denk aan de suffragettes die gevangenisstraf trotseerden en die vrouwen kiesrecht gaven. Er zijn toch altijd groepen geweest en enkelingen die het verschil maakten? Wetenschappers die medicijnen ontdekten, kunstenaars die ons leren op een andere manier naar dingen te kijken? 

De reactie is waarschijnlijk bedoeld op de opmerking van een andere lezeres die aanhaalde dat het haar aan Vietnam doet denken. Is het eigenlijk niet beter om je te verbazen hoe het kan dat het machtigste land van de wereld tweemaal dezelfde fout maakt?

                           En dan komen de dames naar voren die ik in mijn blog aanhaalden
  • Bette Dam, die ontdekt wat voor een eenzijdig verhaal ons de journalistiek bracht over de Taliban. Blijft zij een roepende in de woestijn? Of zal haar oproep om een ander soort journalistiek zich als een olievlek uitbreiden? Zij geeft lezingen. Momenteel geeft zij les aan jonge mensen van overal ter wereld op een universiteit in Parijs, dus wie weet?
  • En Lucy Worsley, die onvermoeid in haar programma's; op de tv, je kunt ze ook op You Tube bekijken,  ontrafeld wat de fabels zijn die mensen brouwden mbt gebeurtenissen in het verleden. En aan de hand van documentatie aantoont hoe het werkelijk zat. 
                                         Zij houden ons voor: Fabs/ fabels/ fake news. 

Het was natuurlijk niet onverwachts. Een jaar en een paar maanden wist men dat deze dag ging komen. Vraag is, waarom maakte men er welbewust een potje van?

En de volgende vraag is, vinden we normaal dat dit zomaar kan en gaan we over tot de orde van de dag? Of gaan we uitzoeken wat er werkelijk gebeurde? Willen wij de journalistiek die wij nu hebben?

maandag 6 september 2021

FABS.........fabeltjes en beeldvorming.


Wat hebben de Taliban met de Engelse schrijfster Jane Austen ( Pride and Prejudice) die rond 1800 leefde met elkaar te maken?

Toen Kabul ingenomen werd door de Taliban en wij de verschrikkelijke beelden van het vliegveld zagen, vroeg ik me af, wat is hier in godsnaam aan de hand?  Dan pas dringt tot me door dat Donald Trump februari 2020 een akkoord heeft gesloten met de Taliban. Was me dit nieuws helemaal ontgaan? Blijkbaar. 

Hoe kan het dat nadat dit anderhalf jaar terug is afgesproken nu ineens gezegd wordt dat alles zo onverwacht komt en er klaarblijkelijk niets geregeld is? Hoe kan dit? Ik besluit het uit te gaan zoeken en begin naar informatie te zoeken. In de stortvloed aan informatie valt me een bericht op van Bette Dam.  Zij valt me op omdat ze zegt: De Taliban wilde zich overgeven aan het door de Amerikanen gesteunde Afghaanse gezag. De Afghaanse president belde blij met Donald Rumsfeld.  Zijn reactie: Niets daarvan, een overgave accepteren wij niet. Wij sturen nog meer troepen. Echt? Lees hier het verhaal, vn.nl. Ik geloof mijn ogen niet. Ik besluit het boek te kopen.

Tegelijkertijd koop ik het boek wat Lucy Worsley over Jane Austen schreef. Vanaf bladzijde 1 trekt Lucy mij bij de les. Welke les? FABS.........fabeltjes en beeldvorming. 

Lucy Worsley is een jonge, Engelse historica. Ik ken haar in eerste instantie van de tv. Lucy heeft mooi, blond haar en van plezier en intelligentie stralende ogen. Ze draagt kleren die ik nooit iemand anders zie dragen, maar toch van deze tijd zijn. Een mix tussen de classy stijl van Jacky Kennedy en de heldere kleuren die de Engelse koningin draagt. Fel kobaltblauw, stralend geel, heftig roze. In haar programma's duikt zij ineens op als Marie Antoinette, compleet met torenhoog poeder kapsel of een naaistertje uit de tijd van de Amerikaanse revolutie. Het zijn mooie beelden, maar haar boodschap is altijd scherp, vlijmscherp. En dat is FABS. Geschiedenis bestaat uit overlevering, een deel is FABS/ Beeldvorming, maar wat gebeurde er echt? Dat interesseert haar. 

Lucy Worsley begint met te vertellen over de ouders van Jane. De vader van Jane is al jong wees. Gelukkig neemt een familielid hem onder z'n hoede en stuurt de jongen naar de Oxford universiteit. Met zijn zusje is het een heel ander verhaal. Eerst probeert ze haar hoofd boven water te houden door te werken als naaister. Maar in het Londen van die tijd is een naaister bijna synoniem aan een prostituee, dit vindt de familie maar niets. Nee, zeggen ze tegen haar, waarom ga je niet naar India, onze nieuwe kolonie? Er zijn daar zoveel jonge ongetrouwde mannen die dolgraag een vrouw willen. Dus gaat Phila met de stoomboot naar India. Het lukt haar inderdaad een echtgenoot te vinden. Maar....... ze wordt ook de minnares van de gouverneur. Ze brengt een dochtertje ter wereld. Wie is de vader? Wie zal het zeggen? De gouverneur besluit dat hij 10.000 pond op Eliza vast wil zetten, een enorm bedrag voor die tijd. Wanneer Phila na het overlijden van haar man terugkeert naar Engeland wonen zij en Eliza een poosje bij de Austens. Eliza en haar moeder hoeven zich geen financiële zorgen meer te maken. Heel anders zal het met Jane, haar moeder en haar zusje Cassandra aflopen.

De broers van Jane zal het ondertussen goed vergaan. Twee gaan naar de Marine, verwerven daar topposities, 1 studeert in Oxford en wordt dominee, 1 wordt advocaat en 1 wordt geadopteerd door een rijke familie. Hij zal alles van deze rijke mensen erven, twee enorme landgoederen met prachtige huizen. Van de dochters, wordt verwacht dat ze zullen trouwen en daarmee uit de verantwoordelijkheid van de familie zijn. Alleen......... Jane en Cassandra schieten niet op. Daarom hakken de vader en moeder de knoop door. Ze gaan met beide dochters verhuizen naar Bath. The place to be, concerten, balls, winkels, lukt het hier niet een goede echtgenoot te vinden dan lukt het nergens. Maar het noodlot slaat toe. De vader overlijdt en de vrouwen hebben geen geld genoeg om hun woning te blijven betalen. Dus verhuizen ze, en later nog een keer tot ze in een soort achterbuurt wonen. Dit wordt de broers te gortig. Een van hen die bij de Marine zit is net getrouwd, hij moet weer weg. Hij vraagt zijn moeder en zussen bij zijn pas getrouwde vrouw in te trekken. Wanneer Frank terugkomt moet er een andere oplossing komen. Gelukkig gaat een huurder op 1 van de landgoederen van de rijke broer weg. Edward vraagt hen daar te komen wonen. Eerst verbouwt hij het huis nog. Het is een mooie cottage, waar een weg langs loopt, met druk verkeer van koetsen. Hij laat het raam van de woonkamer dichtmetselen zodat men vanuit de koetsjes niet naar binnen zal kunnen gluren. In dit huis zal Jane de rest van haar leven blijven. Ze is er gelukkig.

Pointe van dit verhaal? 

Vrouwen hadden geen rechten

Terug naar het begin. Waarom waren wij eigenlijk 20 jaar in Afghanistan? Volgens de president van de USA  niet om een land op te bouwen. Waarom wel. Om de terroristen te verslaan? Nu blijkt de Taliban wilde zich overgeven en  Osama Bin Laden werd gedood. Waarom bleven ze er dan nog veel langer? Wat is nu eigenlijk de werkelijke reden? Behalve de FAB's, de fabels die ons verteld werden? 

Ik zie zoveel tranen vloeien bij het idee dat die arme vrouwen van Afghanistan aan hun lot worden gelaten. Het lijkt wel alsof we tegen ons zin het land worden uitgegooid. Maar we gaan vrijwillig, weet je nog? 

Het klinkt alsof zij terug naar de barbarij gaan 

En wij terug naar onze hoogstaande cultuur waar mannen en vrouwen gelijk zijn

Zij hebben een eeuwenoude cultuur, waar wij klaarblijkelijk niets van begrepen hebben. wiki/Pashtunwali. Ik hoop voor hen dat ze nu na al die jaren van oorlog de kans krijgen hun land op te bouwen. Ik lees in het boek van Bette dat er in de tijd voordat de Taliban als "schurkenstaat" werd afgeschilderd (onder Bill Clinton werd de Taliban erkend als regering), meisjes en jongens naar school gingen en dat er voor de oudere meisjes illegale scholen kwamen die na verloop van tijd gedoogd werden. Indertijd werd door de Taliban nagestreefd een gesegregeerde staat ala Saoedi Arabië te creëren, met mannen en vrouwen blokken binnen de maatschappij. Echt, het was me even ontgaan dat Saoedi Arabië dit heeft. Waarom wordt de een afgeschilderd als terroristisch en het andere land de grote vriend van de USA?

Horen vrouwenrechten bij onze cultuur? 100 jaar geleden, pas 100 jaar geleden komen er vrouwenrechten zoals wij die nu kennen. Ze werden verworven door de suffragettes. Deze kwamen in de gevangenis voor hun ideeën en acties. Ze vochten niet alleen tegen mannen die vast hielden aan hun rechten maar ook tegen vrouwen die anti waren. 

Nederlandse vrouwen kregen in 1917 passief kiesrecht en in 1919 actief kiesrecht. Vrouwenrechten is niet iets wat vanzelfsprekend bij onze cultuur hoort, onze cultuur is toch niet 100 jaar geleden ontstaan?  Er is hard voor gevochten en we moeten waaks blijven. Want lees dit eens: me-to-we/de-ontmande-man. Wat in dit artikel beschreven wordt zit bij ons in de Tweede Kamer, het Forum voor Democratie. Ze noemen het CultuurmarxismeCultuurmarxisme is een theorie die veronderstelt dat linkse marxistische ideeën en denkers verantwoordelijk zijn voor het ondermijnen en omverwerpen van de Westerse cultuur, o.a. het feminisme. Laten we dus eerst maar eens een paar honderd jaar wachten voor we zeggen dat het bij onze cultuur hoort. 

Bette stelt zich een aantal vragen en 1 behelst ons systeem van journalistiek:

Maar mijn jarenlange journalistieke betrokkenheid en aanwezigheid hebben mij ook gedwongen om vraagtekens te zetten bij de rol van de internationale media, met name de grote Amerikaanse en Europese nieuwsagentschappen, televisiestations en kranten. 

  • Want wat als ze in al die jaren een breder scala aan bronnen hadden gezocht voor hun oorlogsverslaggeving, en niet zo unilateraal vertrouwden op de generaals, diplomaten en andere woordvoerders en vertegenwoordigers van de War on Terror? 
  • Wat als ze de moeite hadden genomen om iets vaker met al die altijd bereidwillige Afghanen te praten en hadden laten zien dat het land zoveel meer was dan een broedplaats voor terroristen. 
  • Wat als ze de aanwijzingen hadden overwogen dat de Taliban zich in feite zeer snel hadden overgegeven, en de kansen hadden onderzocht op een binnenlandse Afghaanse politieke agenda in het licht van de internationale oorlog tegen het terrorisme die tot doel had de verslagen Taliban te omsingelen? 
  • Wat als de internationale media in die beginjaren niet automatisch elke aanval in Afghanistan aan de Taliban toeschrijven zonder zelfs Afghaanse bronnen naar de feitelijke omstandigheden te vragen?
Ik vraag me af zijn Fab's, fabeltjes hetzelfde als fake news? 
Is beeldvorming fake news?
Wie scheppen deze Fab's, deze fabels?
En waarom?

zaterdag 4 september 2021

Heimwee naar de zomer. Hoe was de zomer ook al weer?

Raar is dat, he, ieder jaar heb ik weer moeite met de overgang van de seizoenen

Ik mis dan het seizoen waarin we zijn en denk, weer een heel jaar wachten

Ik dacht, laat ik nog eens bij de foto's kijken, even herinneringen ophalen



Hoe was het eigenlijk met de MOESTUIN


Ik merk dat ik alleen foto's heb van de bosbessen

En die plant staat niet eens in de moestuinbak

Het werd helemaal niets

Geen tomaten

Wel aardbeien en die waren heerlijk

Ik heb er nu wat kleine gekochte sla en andijvie plantjes instaan 

DE TUIN


Ik merk dat ik veel minder foto's heb gemaakt dan andere jaren

Genoot ik dit jaar minder van de tuin?

Ik heb een beetje het gevoel van wel

Ik zag weinig vlinders en libellen

Pas nu in september zie ik er veel dansen in de zonneschijn

Komt het hierdoor?

De zomer begon met warm weer in juni, maar zwakte de maanden daarna af. Tijdens de zomervakantie zagen we steeds vaker buien. Sombere en vrij koele dagen begonnen het weerbeeld te domineren. Hoewel de warme dagen de hele zomer van de partij waren, kwam de echte zomerse warmte vooral tot uiting in juni, in de eerste twintig dagen van deze maand. Maar liefst elf van zeventien zomerse dagen, die deze zomer tot nu toe telt, werden genoteerd in de eerste achttien dagen van juni. metronieuws

Boekenproject 2014

Boekenproject 2014

Boekenproject 2015

Boekenproject 2015